Een baan in de modewereld

Als lezer van deze blog ben jij natuurlijk een even grote fan van fashion als ik dat ben. Voor velen is het dan ook een droom om werkzaam te zijn in de wereld van haute couture. Maar hoe geraak je daar aan de slag?

Achter de schermen

Achter de schermen krijg je het makkelijkst een baan. Bij een modeshow moet er genoeg geregeld worden, en daar hebben ze mensen voor nodig. Zo kreeg een vriendin van me via dit uitzendbureau Amsterdam gelegen een klus als planner voor modeshows. In die zin is achter de schermen werken als een normale baan, maar ietsje stressvoller. Want al het werk is geconcentreerd in één moment waar alles goed moet gaan.

Op de catwalk

Als je als model over de catwalk wil lopen moet je jezelf aanmelden bij een modellenbureau of gescout worden. Dat laatste gebeurt zelden, dus het vorige is de meest voorkomende manier. Als haute couture model moet je wel een specifieke lichaamsvorm hebben. Ook moet je lang zijn, minstens 180 cm vaak. Daarnaast moet je een modellen gezicht hebben. Dit is dus niet zo een makkelijke manier om in de sector aan de slag te komen, maar wel een hele lucratieve als het je lukt.

Designer

Als designer doorbreken is misschien nog wel moeilijker dan als model doorbreken. Er zijn heel veel mensen die kleding ontwerpen, maar de designers die we zien als haute couture zijn zeldzaam. Er is geen vast traject om door te breken. Maar wat we wel zien is dat de ontwerpers die doorbreken opgeleid zijn bij een instituut. Als je dus geen formele opleiding hebt is het niet waarschijnlijk. Bovendien zijn het vaak prestigieuze instituten die de toppers afleveren. Daar worden ze vaak gespot met hun afstudeerwerk en komen zo het wereldje in. Dus op deze manier doorbreken is extreem lastig.

Bij een groot merk werken

Als je bij een groot merk werkt dan kan je al snel in contact komen met de creatieven van de modewereld. Hier erin komen is relatief makkelijk omdat deze het meest lijkt op een normale baan. Wel zijn deze plekken gewild door liefhebbers, dus je moet wel je beste beentje voor hebben. Tegelijkertijd zijn ze altijd op zoek naar mensen die een passie hebben voor het merk, en als fashion liefhebber heb je dat vast zeker. Als je die passie laat zien tijdens je sollicitatie heb je een streepje voor op je concurrenten die die passie niet hebben.